دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال مطرح است، نه فقط اپلیکیشن‌­ها و موتورهای جستجو و … بنابراین دیجیتال مارکتینگ می‌­تواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین.

 

در این شیوه بازاریابی نوین تکیه بر ظرفیت‌های دیجیتال با محوریت «اینترنت» مدنظر است. این رویکرد به معرفی محصولات و پیش‌برد فروش از طریق فضای دیجیتال اصرار دارد. دیجیتال مارکتینگ با منطبق ساختن خود با اصول مارکتینگ و استفاده از رویکردهای مختلف، کاربردپذیری آن‌ها را با زندگی مجازی مشتریان در عرصه وب و اینترنت ممکن کرده و تجارت و کسب‌وکار و مبادله را با سرعتی برق‌آسا به عرصه اینترنت کشانده است.

 

تفاوت بازاریابی کلاسیک (آفلاین) با بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی کلاسیک را «تسهیل‌گری» برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی می‌دانند و آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری و حتی ایجاد نیاز خاصی می‌پردازد و بعد با معرفی و عرضه یک محصول، آن نیاز را تامین می‌کند، معرفی می‌کنند. با این حال تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاریست، بازاریابی جاذبه‌ای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواسته‌اند و ابزارها و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند.

نقشه راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

 

 

اصول دیجیتال مارکتینگ

هر کاری اصولی دارد و دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پس شما در ابتدا باید با «اصول دیجیتال مارکتینگ» آشنا شوید
برای آشنایی کلی با دیجیتال مارکتینگ لازم است به طور اجمالی، اصول، ابزارها، کانال ها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال به شکل کامل آشنا شده و نحوه استفاده کاربردی از آنها را یاد بگیرید. همچنین بحث تحلیل و ارزیابی اثربخشی فعالیت های انجام شده و تصحیح آنها نیز از دیگر موارد مهم برای فردی است که قصد تسلط اصولی بر دیجیتال مارکتینگ را دارد.

 

وردپرس (طراحی و مدیریت وب سایت)

طراحی سایت زیبا و کاربردی اولین قدم برای شروع کسب و کار شما در اینترنت است.آشنایی با ابزارهای مدیریت محتوا نظیر وردپرس هم برای دیجیتال مارکتر شدن لازم است، در حال حاضر یک سوم وب سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند و یک متخصص این حوزه باید بداند که برای وب سایت خود از کدام قالب‌ها و افزونه‌ها استفاده کنید و اصولا چطور یک سایت برای خود دست‌وپا کرده و آن را رشد بدهد.

 

بازاریابی محتوایی

از طرفی وردپرس صرفا یک ابزار است، اگر «بازاریابی محتوا» را ندانید، چگونه محتوا تهیه کنید و آن را به زبان چه کسی تعریف کنید. لازم است با فرایندهای هدف‌گذاری، مخاطب‌شناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری آشنا شوید. شما با تولید محتوای هدفمند خواهید توانست مخاطبان کسب و کار خود را به رایگان جذب وب سایت تان کرده و با خود و خدمات تان آشنا کنید. این شیوه هر روز در حال گسترش بیشتری است و وب سایت هایی همچون علی بابا، دیجی کالا، اسنپ فود، لست سکند و … به خوبی از آن بهره می برند.

 

سئو (بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو)

با این حال هر محتوا توسط ۲ ارزیاب بررسی می‌شود، یکی مخاطبان و دیگری موتورهای جستجو! در حقیقت مخاطبان مطلب شما را نمی‌بینید، اگر مطلب شما باب میل موتورهای جستجو نباشد و سایت شما و مطالب آن اصطلاحا «سئو» نشده باشد. پس یک دیجیتال مارکتر لازم است حداقل با مبانی سئو نظیر تحقیق کلمات کلیدی و مثلث سئو، نحوه عملکرد موتورهای جستجو، OffPage Seo و OnPage Seo آشنا شده و مثلا قادر باشد، اثربخشی و نحوه عملکرد Backlinkها را توضیح دهد.

 

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با این حال تمام سهم محتوا، مربوط به وب‌سایت شما نیست، شبکه‌های اجتماعی هم در ترویج و انتشار محتوا و هم در تهیه محتوای مستقل نقش دارند و از بعضی جهات بر محتوای اصطلاحا وبلاگی پیشی می‌گیرند؛ از طرفی شما با پا گذاشتن به شبکه های اجتماعی با اینفلوئنسرهایی مواجه می‌شوید که تاثر آنها در صورت انتخاب درست به عنوان نوعی «سفیر تبلیغاتی کسب وکار» برکسی پوشیده نیست و این اعمال نفوذ از طرف آن‌ها به وسیله شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.
نکته دیگر آن که بین خود شبکه‌های اجتماعی و نوع فعالیت در آن‌ها تفاوت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد، مثلا بین لینکدین و اینستاگرام تفاوت ماهوی وجود دارد که هر مارکتر باید بداند.

 

ECRM

باید به عنوان یک دیجیتال مارکتر، حواستان باشد، برای اینکه هدف نهایی شما محقق شود و پول از مشتری بگیرید باید هر لحظه حواستان به او باشد و چشم از او برندارید و وضعیت را در مراحل مختلف پی‌گیری کنید، آنچه به طور نظری در مفاهیم «مسیر سفر مشتری»، «تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل» و «بازگشت مشتری» مطرح می‌شود به طور عملی در ECRM نمود می‌یابد. ECRM شامل سیاست‌ها و رویکردها، ابزارها و مراحل ایمیل مارکتینگ، پوش نتیفیکیشن و SMS مارکتینگ بوده و شما با یادگیری تکنیک‌های حرفه‌ای E-CRM به درکی صحیح از مفاهیم سفر مشتری و چرخه عمر رسیده و تفاوت آن‌ها را متوجه می‌شوید. در نهایت هنگامی که به نحوه پیاده‌سازی تاکتیک‌های عملیاتی، بهینه‌سازی و متریک‌های کانال‌های ایمیل، پوش نتیفیکشن و SMS مسلط شوید می‌توانید ادعا کنید که ECRM را یاد گرفته‌اید.

 

تبلیغات گوگل ادز

در عین حال هیچ‌گاه نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت! شاید نتیجه‌گیری از سئو زمان‌بر بود، پس باید چه کرد؟ در این جا شما باید با تبلیغات کلیکی به خصوص گوگل ادز و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در آن آشنا باشید و نهایتا بتوانید از آن در کنار سئو به درستی استفاده کنید.

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات با گوگل آنالیتیکس

اگر یادتان باشد ما به قابل‌سنجش بودن فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال اشاره کردیم، اما این چگونه محقق می‌شود؟ ابازر گوگل آنالیتیکس یک عصای جادویی است که باید در اختیار هر دیجیتال مارکتر باشد، شما باید نحوه کار با آن را بدانید تا بتوانید، فعالیت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی خود، درآمد، هزینه و سود و بازده را بر اساس شاخص‌هایی در ابعاد مختلف بسنجید. باید بدانید که مخاطبان از کداک کانال‌ها جذب شده و رفتار آن‌ها در سایت چگونه بوده؟ برای جذب هر مخاطب چه‌قدر هزینه کرده اید و آن چه‌قدر برای شما درآمد داشته است. نسبت مشتریان برگشتی به مخاطبان تازه چگونه است و هرکدام چه ارزشی برای شما دارند؟

 

طراحی کمپین های تبلیغاتی

یک نکته مهم در بازاریابی دیجیتال که باید بر آن مسلط باشید، انتخاب از بین ابزارهای مختلف است تا گیج نشده و بودجه‌تان را هدر ندهید. پس باید «طراحی و برنامه ریزی» کمپین های تبلیغاتی را بدانید تا با تسلط عمیق‌تر بر ابزارها و کانال‌های دیجیتال، بتوانید بسته به بودجه، کسب وکار و عملکرد رقبا کمپین‌های خود را طراحی کنید.

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اما عوامل گفته شده، همه زمانی سودمند است که اطلاعات و دانش کسب شده به شما قدرت هدف گذاری و تدوین استراتژی را با تحلیل موقعیت، تحلیل مشتری و نقشه سفر آن و تحلیل رقیب بدهد، در این راه ابزارهایی نظیر Similarweb بسیار به شما کمک می‌کنند. در ثانی باید با مبحث مربوط به بهبود نرخ تبدیل و KPI های استراتژیک با توجه به بیزنس مدل هر کسب وکار دیجیتال هم آشنا شوید.

 

قیمت‌گذاری و تخفیف

نهایتا سیاست‌ها و تحلیل‌های شما هرچه‌قدر خوب باشند، اثربخشی دیجیتال مارکتینگ بر سیاست های قیمت گذاری و تخفیف‌دهی استوار است، این که چه زمانی تخفیف بدهید و چه میزانی و بر چه اساسی بسیار مهم است. فروختن بیش از حد گران و یا ارزان محصول هر دو شما را متضرر می کند، بدین نحو که اولی مشتری را می پراند و دومی محصول را بی‌اعتبار کرده و سود شما را کاهش می‌دهد.