سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) مخفف کلمه‌ی Search Engine Optimization  به معنی بهینه سازی موتورهای جستجوگر می باشد. برای بهبود بخشیدن عملکرد سایت براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از سئو استفاده می‌کنیم. فاکتورهای بسیاری در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از لینک‌های ورودی دیگر سایت‌ها به سایت شما گرفته تا کلمات بکار رفته در متن. بهتراست بدانید که امروزه سئو یک معیار برای اطمینان از ساختار مناسب سایت شما توسط موتورهای جستجو می‌باشد.

سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

گوگل دارای یک الگوریتم رتبه بندی است که این الگوریتم بیش از 200 معیار جهت رتبه بندی را داراست. مهندسین سئو باید توجه بسیار زیادی به این معیارها داشته باشند و مهمترین این معیارها را هنگام سئو بکار گیرند.

همانطور که گفته شد، امروزه سئو یک معیار برای سایت‌ها می‌باشند و از این رو مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه طراحی سایت حرفه ای برای بازدیدکننده‌ها نیز از فاکتورهای اصلی سئو می‌باشد و گوگل به این روند بسیار توجه می‌کند.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها برای کسب رتبه‌ی برتر در نتایج جستجو و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. این نتیجه هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو مزایای زیادی به همراه دارد زیرا هم کاربر بیشترین نتایج را پیدا می‌کند و هم سطح اعتماد و اطمینان به موتور جستجو در نتایجی که نشان می‌دهد بیشتر می‌شود و الگوریتم آن بهتر می‌شود.

زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است. با توجه به اینکه کلمات مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و اینکه چگونه کلمات کلیدی شما در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این فرآیند نیاز به هفته‌ها و یا ماه‌ها زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. در این مرحله شاید نتایج سئو به سرعت دیده نشود ولی در اگر کمی صبور باشید مزایای سئو باعث افزایش رتبه سایت شما و افزایش بازدیدکنندگان شما می‌شود. بهتر است بدانید که کلمات کلیدی مناسب بسیار مهم هستند زیرا که اگر شما بتوانید در این نتایج جزو سه لینک اول باشید یعنی 58 درصد کلیک‌ها را بدست آورده‌اید.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

فرآیند بهینه سازی سایت و سئو یک وب سایت، فرآیندی مستمر و زمانبر است. ترفندها و روش‌های بسیاری برای بالا آمدن در گوگل که مهمترین موتور جستجوگر است، وجود دارد و می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند این اما سئو هر سایت دارای سه رکن اصلی می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

سئو تکنیکال

استاندارد بودن کدهای سایت، رعایت اصول بهینه سازی در طراحی سایت، نشانه گذاری منطقی و استاندارد، بالابردن و بهبود سرعت سایت، ریسپانسیو بودن سایت و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم. برای شروع این کار ما نیازمند یک بستر قدرتمند و استاندارد با توجه به موارد بالا نیازمندیم تا بتوانیم محتوا نویسی سایت خود را شروع کنیم.

 

digital marketing

 بازاریابی محتوا

فعالیت‌هایی مانند پیداکردن کلمات کلیدی مناسب، تحلیل و آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته بندی‌های منطقی و قابل فهم، لینک سازی داخلی و … را می‌توان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. تنها دلیل اصلی موفقیت در سئو، تولید محتوای ارزشمند است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه نخست و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.